הגורם לצינחת היצוא מישראל לעולם בתחום החקלאות

שנם מספר גורמים האחראים לירידה משמעותית ביצוא החקלאי מישראל בשלוש שנים האחרונות: ארגון ה- BDS הגורם לחרמים על ישראל, שער החליפין הנמוך, מחסומים ביורוקרטים, עלויות ייצור גבוהות בהשוואה למדינות מתחרות והעדרות של הסכמי סחר חדשים, כל אלה פוגעים ביצוא מישראל.

 

השנה האחרונה הייתה קשה לשוק היצוא מישראל, ישנה ירידה שנעה בין 5 ל 15 אחוז לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה וזה ללא ספק נתון מדאיג.

 

מה מביא לרידה התלולה בשוק היצוא מישראל בשנים החולפות? מסתבר שישנם הרבה גורמים וכולם פועלים נגדנו, נתחיל בשער חליפין נמוך, חרמים על מדינת ישראל בהנהגת הארגון האנטישמי BDS. גם הכלכלה הבעייתית ברוסיה משפיע ישירות על שוק היצוא החקלאי שלנו, תקציב קטן של משרד האוצר, עלויות ייצור גבוהות לעומת המדינות המתחרות שלנו, העדר הסכמים עם מדינות ועוד…

 

חסם משמעותי הוא מחסור בהסכמי סחר

ישנם הסכמי סחר עם מדינות רבות כמו האיחוד האירופאי וארה"ב אך מדינת ישראל לא נוקטת במספיק אמצעים בכדי לקדם הסכמי סחר עם מדינות נוספות. העדר הסכמי הסחר מהווים מגבלה משמעותית שמונעת מהיצואנים החקלאיים לפעול בזירות עם פוטנציאל צמיחה כמו דרום אמריקה ודרום קוריאה שנחשבת למדינהה אשר הייצוא אליה מחייב שיפור בנגישות אך כאמור מדינת ישראל לא עושה מספיק בנידון. ומדינה כמו ארצות הברית לדוגמא עושה גם עושה.

 

בגלל מחסור בהסכמים עם דרום קוריאה ייצואנים מישראל מחוייבים לשלם מיסים בגובה של 30% לעומת ארה"ב שמשלמת 5% בלבד. מדינת ישראל פשוט לא עושה מספיק בשביל לקדם הסכמים כאלה.

 

נקודה נוספת שפוגעת בתחום היא העדר ביטוח סיכונים.

הבעיה ביצוא חקלאי לחו"ל היא אפשרות הקריסה של חברות יבוא במדינות היעד וקריסתם יכולה להביא לתגובת שרשרת בישראל. הייצוא תלוי מאוד ביכולות הייבוא של מדינות היעד ודבר זה משפיע על היצוא מישראל.

 

היצואנים בישראל היו רוצים לעבוד בשקט תעשייתי וכלכלי אך דבר כזה יקרה אך ורק אם תהיה תמיכה ממושכת וקבועה מצד ממשלת ישראל. רק אם יהיה ביטוח אשראי יהיה ליצואנים יתרון נוסף למול חברות ייצוא ממדינות מתחרות, כיום יצואנים מפסידים המון הזדמנויות עסקיות בגלל העדר ביטוח זה.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these